mandag 9. mars 2015

Oppskrift på Sukkerbrød




Jeg ELSKER å lage sukkerbrød, det er så lettvint og man kan bruke så mange gode smaker i det.
Mange misliker den gode gamle tradisjonskaken, men da har dere ikke smakt ett ordentlig godt, saftig, luftig og dynka sukkerbrød :)

Det er heller ingen heksekunst og lage ett godt sukkerbrød,
 en må bare være tålmodig å la eggene få gjøre jobben.
Mange har bakepulver eller potetmel i sine, det bruker ikke jeg og ser ingen vits i å bruke det heller når jeg får så luftige sukkerbrød uten.
Oppskriften jeg har er fra konditoren Lars Lian som jeg har lagt til litt ingredienser,men behold fremgangsmåten.






OPPSKRIFT:

125 g sukker
5 egg
skall fra en halv sitron
Litt sitronsaft
1/2 vaniljestang (frøene)
125 g hvetemel

Denne oppskriften holder til en 20 cm form. 
Skal man ha større form er det 25 g mel og 25 g sukker pr egg. 



 Første jeg gjør er å ha alt utenom melet i en glassbolle over ett vannbad på platen.
Sukkeret skal kun smelte og eggeblandingen skal ikke blir varm.
Da koagulerer egget og du får eggerøre. 


Så er den en tur i Kitchen Aid'n :) 
Her lar jeg den mikse på styrke 8, i hvertfall 25 minutter slik at det blir en luftig eggedosis. 
Dette er en veldig viktig del av oppskriften til sukkerbrødet for å få det luftig, siden man ikke har noe hevningmiddel utenom egget.

Når dette er gjort tar jeg å sikter melet først i en bolle, også sikter jeg det på nytt ned i eggedosisen.
Så vender jeg det inn med en slikkepott. 
IKKE bruk visk her eller mikserboller.
Eggedosisen tåler mer enn du tror så lenge du ikke rører i den som i en saus, men at man skjærer slikkepotten ned i massen og løfter den opp og vender den.

Så steker jeg den i 25-30 minutter på 170 grader midt i ovnen :)
Jeg gir det ett lite klapp når jeg tror det er klart, og er det ferdig hører jeg en fin lyd og kaken spretter opp igjen der du klemte litt lett.
Man også bruke en grillpinne å stikke ned, men en kan fort får en liten seig ring i sukkerbrødet der man stikker den ned. 


Når jeg har tatt det ut vender jeg det på hode noen minutter i formen før jeg tar den av.
Jeg lar det ligge opp ned helt til jeg skal bruke det :)





Høy og fint sukkerbrød :) Dette er en 20 cm form :)


Lykke til med bakingen 


Klem fra Susann




3 kommentarer:

  1. Takk for oppskriften. Skal prøve den i morgen :-)

    SvarSlett
  2. Takk for oppskriften. Skal prøve den i morgen :-)

    SvarSlett