søndag 17. mai 2015

Oppskrift på Pai bunn



Oppskrift:

3 1/2 dl mel
100 g rom temperert smør
1/2 dl sukker
1 eggeplomme
2 ss h-melk
1/2 vaniljestang
Litt sitronskall


- Bland alt i en bolle og kna det godt sammen for hånd
- Legg deigen i plast og inn i kjøleskapet i 30 minutter
- Kjevl deigen ut mellom to bakepapir om du syntes det blir vanskelig,
 men en kan fint bruke litt mel også.
- Denne passer til en 24 cm form eller 10 små terterformer
- Lag små hakk i bunnen med en gaffel, dette for å slippe luftbobler
- Jeg setter formen med deigen i fryseren i 10-15 minutter før jeg steker den slik at ikke
kantene mine skal synke nedover under steking.
- Stek bunnen på 200 grader i  12- 15 minutter. Den skal være gyllen i kantene.
- Jeg pensler pai bunnen med litt eggehvitte med en gang jeg tar den ut.
Slik at den holder seg litt sprø og fyllet ikke trekker slik ned i bunnen og gjør den veldig bløt.





Happy Baking :)



Klem fra Susann

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar